
Бизнес точка: Българската „Биомашин“, която е ключов доставчик за гигантите Nestle и Mondelez
„Бизнес точка“ е най-новата поредица от съдържание на Money.bg, която представя успешните модели на работа на компании с голям принос в българската икономика. Този път спирката ни е българската семейна фирма „Биомашиностроене“.
Да създадеш компания от 17 души, която произвежда продукти само за вътрешния пазар, а три десетилетия по-късно тя да бъде световен лидер в сектора си, да изнася до далечни пазари – САЩ, Япония и Нова Зеландия, а нейни клиенти да са гиганти, сред които Danone и Nestle, звучи като повече от успешна бизнес история. И точно такава е тя за един от големите производители в Пловдив – „Биомашиностроене“ („Биомашин“).
Основана през 1986 година като държавна компания, фирмата първоначално произвежда продукти за биотехнологичния сектор. Около 30 години след това тя вече е частна собственост и прави оборудване за хранително-вкусовата индустрия, фармацията и химическата промишленост, а 90% от продукцията ѝ е за износ.
За пътя към лидерската позиция в своя сектор и за бъдещото развитие на бизнеса на „Биомашин“ пред Money.bg разказва Гергана Филипова, която от 18 години работи за компанията. Тя е директор „Бизнес развитие“ и член на Борда на директорите.
Бившата държавна компания, която днес изнася 90% от продукцията си.
„Компанията има 30-годишна история и е била държавна собственост. Тя е стартирала със 17 души, като е произвеждала предимно само за българския пазар. Била е създадена с цел да прави оборудване за биотехнологиите“, обяснява тя.
За „Биомашин“
1986 година – тогава е основана „Биомашиностроене“ като държавно предприятие, а днес тя е частна компания;
17 души – с толкова служители стартира дружеството тогава;
250 служители – толкова хора работят днес за компанията;
23,5 милиона лева – толкова са приходите ѝ за последната година;
90% – тази част от продукцията на фирмата е за износ;
Над 20 – за толкова пазари изнася компанията
След 1989 година дружеството става частна собственост, а когато България става членка на ЕС използва възможностите да разширява низнеса си.
„След присъединяването на България към ЕС ние видяхме нова възможност в отворения европейски пазар. Целта ни беше да излезем на него. В началото всяка поръчка беше малка, но ние я приехме като голямо предизвикателство. Основното ни конкурентно предимство беше цената на труда в България“, спомня си Гергана Филипова.
Постепенно „Биомашин“ започва да изнася все повече продукти не само на пазарите на Европа, но и в Близкия Изток, Северна Америка и Източна Азия. Днес за компанията работят 250 души в базата ѝ в Пловдив, а 90% от продукцията ѝ е за експорт.
„Биомашин“ се превърна от една държавна, и бих казала, социалистическа компания, която работеше изцяло на вътрешния пазар, в една частна, средна по големина компания, която е лидер в своята индустрия в света. Ние сме най-добре оборудваната фирма в Европа в нашия бранш. Смея да твърдя това, защото това са референциите от наши клиенти“, казва Филипова.
„Нашите основни пазари са Близкия Изток, Централна Азия, Европейския съюз, но ние имаме редица проекти, реализирани в различни части на света, като например Нова Зеландия, Япония,
Северна Америка и други. Бизнесът ни е проектноориентиран и всеки проект е уникален само по себе си. Днес при нас работят 250 служители, от които 30 са инженери в нашия конструктивен отдел и развойна дейност“, допълва тя.
Какво точно прави „Биомашин“?
Човек трудно би могъл да си представи какво точно произвежда „Биомашин“, ако не го види на живо. На теория може да се каже, че дружеството прависъдове, топлообменници и друго оборудване за различни български и международни фирми в хранителната индустрия, фармацията, козметиката и химическата промишленост.
На практика в пловдивската база на компанията влиза суров материал, който се обработва до краен готов продукт за износ. Основно това са впечатляващи по размер съоръжения. И в доказателство на това, че компанията работи по наистина мащабни проекти, Гергана Филипова дава един пример:
„Един от продуктите, при който определено сме лидери през последните няколко години, са топлообменниците. „Биомашин“ произвежда близо 70 такива изделия на година, а някои от тях са действително големи проекти. Един такъв пример е изпарителен топлообменник, който е за клиент в Австрия и ще се използва за производство на нишесте. Едното съоръжение само има дължина 30 метра, 5 метра диаметър, 3000 тръби и тежи 140 тона. За тези съоръжения сме доставчик на почти всички големи фирми в Европа“.
Тя акцентира върху това, че през последните години „Биомашин“ работи по големи комплексни проекти. Един такъв наскоро е бил реализиран в Саудитска Арабия.
„През последните години се отличаваме с това, че работим по глобални комплексни проекти. Например, в Саудитска Арабия работихме за най-бързо развиващата се компания в хранително-вкусовата промишленост Almarai. Доставихме оборудването за няколко техни проекта, а само единият от тях е с 80 различни съоръжения“, обяснява Филипова.
Подобен голям проект отнема между 3 и 6 месеца до извършване на доставката, а най-мащабният, който от българското дружество са реализирали досега, е на стойност 4 милиона лева.
Не само проектирането и производството на продуктите е предизвикателно, но и тяхното транспортиране заради големината им. Най-трудно се оказва пренасянето им от Пловдив до пристанищата на река Дунав.
„Биомашин“ като ключов доставчик на Nestle, Danone и Mondelez
Преди 2007 година пловдивското дружество изнася предимно за пазари в Източна Европа, включително Украйна, Русия, Молдова, Македония и Румъния. Тогава клиентите ѝ са основно в сектора на винопроизводството.
„Разбрахме, че продуктите за този сегмент не са толкова сложни като съоръженията, а конкуренцията на предлагане е голяма. Това не ни даваше възможност за развитие“, разкрива Филипова и допълва:
„Ние идентифицирахме за наше конкурентно предимство производството на сложни продукти с голяма добавена стойност, които са комплексни и отговарят на най-високите стандарти на качество. Заради това се насочихме към процесно оборудване“.
Така днес „Биомашин“ е доставчик за най-големите инженерингови компании, както и за лидерите в производството на храни в света. Сред големите ѝ клиенти са Tetra Pak, Gea Group, Nestle и Danone. За много от тях българската фирма е стратегически доставчик.
Част от продукцията на дружеството се реализира и на българския пазар. „Българският пазар обаче е малък и не ни е достатъчен, за да натоварим нашите производствени мощности. В България наши клиенти са, както големите мултинационални компании като Mondelez, Nestle, Carlsberg, Coca-Cola, така и български производители като „Маджаров“ и много други“, изброява Филипова.
Двойно по-големи приходи и до 100 нови работни места през 2023-а
Базата на „Биомашин“ в Пловдив е разположена на 85 хиляди квадратни метра, а покритата площ е 10 хиляди квадратни метра, но тя ще бъде удвоена в следващите няколко години. Заедно с това компанията предстои да отвори между 60 и 100 работни места.
Това са част от плановете на дружеството, свързани с програмата за разширяване на производството ѝ за 10 милиона евро, обявена през миналата година. В нейното финансиране участва Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
„Програмата обхваща един мащабен проект за нас, който на практика ще удвои нашето производство основно по площ и капацитет. През последните години реинвестираме 100% от печалбата си, а приходите ни от продажби за последната са 23,5 милиона лева. Считаме, че до 2023 година ще имаме възможност да удвоим размера им“, посочва Гергана Филипова.
Към момента е готов първият от планираните три нови производствени корпуса, както и нова площадка за съхранение на готова продукция. С това е завършен първият етап от проекта, а една трета от инвестицията е реализирана.
„Проектът ще даде възможност да организираме по-добре своя производствен поток. Ще можем да произвеждаме все по-големи и тежки съоръжения. С разширяването на базата планираме да увеличим броя на работните места. Планираме да наемем между 60 и 100“, споделя Филипова и добавя:
„Това ще бъдат висококвалифицирани работници, основно оператори на машини, а също така и висококвалифицирани експерти, инженери и конструктори. Ще ги наемем в период между 3 и 5 години до реализирането на пълния проект“.